Kleuteronderwijs

Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Spelen is een spontane vorm van leren van jonge kinderen die in groep 1 en 2 centraal staat. Spelen roept actieve betrokkenheid op, kinderen kunnen er helemaal in opgaan. Op De Ark willen we hieraan tegemoet komen door middel van thematisch onderwijs dat vanuit een rijke leeromgeving aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen. Naast het vrije spel stuurt de leerkracht ook aan door bijvoorbeeld mee te spelen en zo activiteiten aan te reiken die interessant en betekenisvol zijn en waardoor we de leerling verder kunnen helpen in zijn ontwikkeling.

Het klaslokaal is ingericht met verschillende hoeken. Bij het spelen in de bouwhoek komen vooral activiteiten naar voren als passen, meten, tellen, ruimtelijke oriëntatie en samenwerken. In de huishoek komen onder andere de taalontwikkeling, de sociale ontwikkeling, het inlevingsvermogen en het fantasiespel aan de orde. Bij creatieve activiteiten ontdekken de leerlingen allerlei verschillende materialen en technieken zoals verf, klei, papier, kosteloos materiaal en dergelijke. Kortom, wij bieden onze kleuters mogelijkheden en materialen aan. Hierdoor kunnen zij exploreren en experimenteren en daarmee hun nieuwsgierigheid volgen.

Het werken met ontwikkelingsmaterialen zoals puzzels, lotto’s, rekenspellen en taalspellen is specifiek gericht op het voorbereidend lezen en rekenen. Hierbij wordt ook het samenwerken bevorderd, de motoriek ontwikkeld en de taalontwikkeling gestimuleerd.

Verder staat het gesprek met de leerlingen over allerlei onderwerpen centraal, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Dit is belangrijk ter voorbereiding op het latere lees-, taal- en wereldoriëntatie onderwijs. Dit praten komt tot stand tijdens diverse kringactiviteiten, maar ook als de leerlingen aan het werken of spelen zijn.

Ook is het voor kleuters belangrijk dat ze volop kunnen bewegen. Het bewegen stimuleert de denkontwikkeling, leerlingen leren begrippen en leren nadenken over oorzaak en gevolg. Elke dag spelen de leerlingen buiten als het weer het toelaat en wekelijks zijn er spel- en gymlessen in het speellokaal. Hiermee stimuleren we de motorische ontwikkeling. We besteden met onze kleuters bewust aandacht aan muzikale vorming. Er wordt gezongen, gedanst en op instrumenten gespeeld. Bij alle activiteiten in de kleuterbouw bevorderen we de zelfstandigheid van de leerlingen, het nemen van initiatieven, het oplossen van problemen, de fantasie en de creativiteit in het belang van de ontwikkeling van de leerlingen.